Impact corona
We zijn er in dit bijzondere jaar ondanks alle beperkende maatregelen samen met de medewerkers in geslaagd om de werkzaamheden door te laten gaan. We hebben hiertoe allerlei aanpassingen gedaan om veilig werken mogelijk te maken. Dit heeft veel gevraagd van de flexibiliteit van de medewerkers, leidinggevenden, ondersteunende diensten en ook in het meedenken van onze klanten. Veel verschillende acties zijn ingezet om medewerkers in deze moeilijke tijd een hart onder de riem te steken: van korte films, kaarten, beterschapswensen en attenties tot tips voor thuiswerken, e-learningmogelijkheden, een extra personeelskrant en een speciale website voor medewerkers.
Binnen het bedrijfsonderdeel Facilitair is de dienstverlening bij openbare ruimte redelijk goed blijven doorlopen, bij bedrijfsdiensten was er een ander beeld: zo waren er scholen, sportlocaties en gemeentehuizen meerdere maanden gesloten waardoor de dienstverlening daar afnam. Bij het bedrijfsonderdeel Services was de impact ook groot. Gedetacheerde medewerkers konden op vele plaatsen niet aan het werk en bij zowel Productie als Kwekerijen waren veel medewerkers uit preventief oogpunt thuis. Bij sommige klanten viel het werk volledig weg, waarvoor deels vervangend werk is gevonden. Positief daarbij was dat het werkzaamheden waren voor de zorg. Zo konden we maatschappelijk belangrijk en zinvol werk realiseren. Het bedrijfsonderdeel Participatie had te maken met verminderde instroom en minder intakes. De grote uitdaging was om de mensen die een intake hadden gehad alsnog te kunnen laten starten in een traject bij IBN.
De coronaperiode is ook gebruikt om een onderzoek uit te voeren naar de unit Productie. Dit heeft geleid tot een verbeterplan waarmee in 2021 ‘plezierige winst’ gerealiseerd gaat worden: werkplezier en een positief rendement. De verbeteringen richten zich onder meer op sales, planning en procesoptimalisatie.