Over mensen
Bijna 3.300 medewerkers zijn bij of via IBN aan het werk, in allerlei soorten dienstverbanden, gesubsidieerd en niet-gesubsidieerd.
Bijna 3.300 medewerkers zijn bij of via IBN aan het werk, in allerlei soorten dienstverbanden, gesubsidieerd en niet-gesubsidieerd.
Samen met de 6 gemeenten geeft IBN invulling aan de uitvoering van de Participatiewet. Zie verder: Partnership IBN en gemeenten.
Elke gemeente in Nederland is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Participatiewet, waarvan de voormalige Wet sociale werkvoorziening (Wsw) onderdeel uitmaakt. De gemeenten in het werkgebied van IBN hebben ervoor gekozen om voor de Wsw samen te werken in het Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant. Voor de Wsw geldt dat het Werkvoorzieningschap, namens de gemeenten, opdrachtgever is voor IBN als uitvoerende organisatie. IBN neemt alle zorg compleet over en ontvangt hiervoor – via het Werkvoorzieningschap – middelen die de gemeenten van het Rijk ontvangen voor de uitvoering van de Wsw. Vanaf 1 januari 2015 is er geen instroom meer mogelijk in een Wsw-dienstverband en is er geen rijkstaakstelling meer.
2022
2021
Wsw (incl. Begeleid werken)
1.962
2.071
Overig (Wiw | Wajong | WWB)
16
16
Participatiewet Beschut
110
94
Participatiewet niet Beschut
465
425
Totaal
2.553
2.606
Totaal zijn in 2022 gemiddeld 2.514 fte’s (3.260 personen) aan het werk in verschillende soorten dienstverbanden: gesubsidieerd, kader/ambtelijk, regulier productiepersoneel en via Begeleid werken. Begeleid werken gebeurt zowel binnen de units Bedrijfsdiensten, Openbare Ruimte, Productie en Kwekerijen als extern bij werkgevers in de regio. Eind 2022 is het aantal plaatsingen in Begeleid werken 350 personen.
Gesubsidieerd (Wsw / Participatiewet)
Kader / ambtelijk
Productie personeel
Begeleid werken
Totaal
Facilitair (Openbare ruimte en Bedrijfsdiensten)
859
63
347
61
1.330
Services (Productie, Kwekerijen en Detacheringen)
1.291
87
62
73
1.513
Participatie
37
40
0
0
77
Dienstencentrum
13
52
0
0
65
Holding
3
22
0
0
25
DOEGOODS
0
3
0
0
3
Extern via Begeleid werken
0
0
0
216
216
Totaal bij of via IBN
2.203
267
409
350
3.229
De instroom van nieuwe medewerkers via de Participatiewet is in 2022 lager geweest dan de uitstroom van medewerkers uit de Wsw. De totale gesubsidieerde bezetting liep hierdoor terug met 53 personen. Bovendien is de afstand tot de arbeidsmarkt bij veel nieuwe medewerkers groter, wat extra uitdagingen met zich meebrengt.
Onder de titel ‘Baan zonder solliciteren’ boden de gemeenten Veghel, Boekel, Bernheze, Land van Cuijk en Maashorst inwoners een unieke kans. De gemeenten nodigden inwoners uit die een bijstandsuitkering volgens de Participatiewet hebben en die bij IBN willen werken. Samen met IBN werd hen de mogelijkheid geboden om langs te komen bij een IBN vestiging, met in het vooruitzicht direct een baan. Geen vragen door IBN of gemeenten, geen sollicitatie, geen cv en geen brief. Had iemand interesse in een baan en was daar een vacature voor beschikbaar? Dan werd die baan ter plekke aangeboden! Het contract volgde na een paar dagen.
Deze nieuwe manier van werven zonder selecteren is bedoeld om iedereen die wil werken de kans te geven aan de slag te gaan, zonder drempels zoals het voeren van een sollicitatiegesprek. Ruim 2.000 personen met een bijstandsuitkering zijn aangeschreven. Verspreid over drie dagen hebben 81 mensen zich gemeld bij IBN. Momenteel werken 15 van deze 81 mensen in een PW-dienstverband: 2 in Meierijstad, 6 in Land van Cuijk en 7 in Maashorst. Ook zijn er 2 mensen in een arbeidsvoorbereidingstraject, zij vonden de stap naar direct betaald werk nog te groot. En met 5 inwoners vinden nog vervolggesprekken plaats. Bijvoorbeeld omdat er nog kinderopvang geregeld moet worden.
Bij IBN is iedereen waardevol. We missen daarom iedere medewerker die er tijdelijk even niet is. Want iedereen levert een bijdrage aan het succes van IBN. Dit gedragsmodel is leidend in het verzuimbeleid bij IBN. Het gedragsmodel verzuim hebben we in 2022 opnieuw aan elkaar bevestigd; ziek zijn overkomt je, verzuim overleg je. De gestelde ambitie van 2022 bedroeg 10,7% verzuim IBN breed. Gerealiseerd is een verzuim IBN-breed in 2022 van 12,6%. We hebben een extern onderzoek laten uitvoeren naar ons te hoge verzuim. Hier kwam uit dat er enkele verbeteringen nodig zijn om het ziekteverzuim structureel terug te dringen. We hebben enkele quick wins direct doorgevoerd en de grotere issues pakken we projectmatig aan. In 2023 start het project Grip op verzuim met als hoofddoel de verschillende rollen in het verzuimproces te implementeren. Ook zetten we sneller een arbeidsdeskundige in wanneer het verzuim langer duurt dan verwacht.
Door onder meer de stijgende energieprijzen en de hoge inflatie hebben steeds meer medewerkers moeite om rond te komen. Als werkgever hebben we onze verantwoordelijkheid genomen en een tijdelijke verhoging doorgevoerd van de reiskostenvergoedingen voor woon-werkverkeer. Ook is extra aandacht voor de financiële positie van medewerkers met de eveneens tijdelijke inzet van een financieel ondersteuner. De voormalige ombudsman/noodfondsbeheerder van IBN richt zich als ‘financieel loket’ op het helpen en doorverwijzen van medewerkers naar het juiste loket.
Kwaliteit, arbeidsomstandigheden en milieu zijn belangrijke onderwerpen in de bedrijfsvoering van IBN. Om dit te waarborgen zijn alle bedrijfsonderdelen ISO-gecertificeerd en heeft ieder bedrijfsonderdeel een KAM-adviseur. Daarnaast beschikt Participatie over het Blik op Werk keurmerk. Dit is een kwaliteitsgarantie voor UWV, gemeenten, werkenden, niet-werkenden en werkgevers voor de uitvoering van re-integratieopdrachten. Productie heeft naast de ISO-certificering (9001-2015), Skal (BIO producten) en voldoet aan de voedselveiligheidsnorm (FSSC 22000). Facilitair heeft naast de ISO-certificeringen voor kwaliteit (9001-2015), ARBO (45001) en milieu (14001) voor vergaderlocatie Meeters het certificaat Green Key. Kwekerijen is gecertificeerd volgens MPS (Milieu Programma Sierteelt) en Plant Patrol (betrouwbare partner op de gevoerde productie- en royaltyadministratie van producten). Alle IBN-panden hebben een energie A-label. Het bedrijf Ploegmakers beschikt over het veiligheidskeurmerk VCA, ISO 9001, ISO 14001, niveau 5 van de CO2-prestatieladder en heeft de Groenkeurcertificeringen Boom en Groen.
IBN als totaal beschikt over het PSO 30+ certificaat. De PSO is een landelijk meetinstrument en keurmerk dat de mate van socialer ondernemen objectief zichtbaar maakt. PSO is expliciet gericht op arbeidsparticipatie: het bieden en vergroten van kansen aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Aantoonbaar en meetbaar socialer inkopen draagt hier ook aan bij. Het PSO 30+ certificaat erkent organisaties die minimaal aan de gestelde kwantitatieve eisen van artikel 2.82 van de Aanbestedingswet voldoen. Belangrijke voorwaarde daarbij is dat tenminste 30% van de medewerkers van deze organisaties bestaat uit mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Samen met de Ondernemingsraad zijn in 2022 belangrijke stappen gezet op het gebied van modernisering van de medezeggenschap. Zowel OR als bestuurder waren van mening dat het draagvlak en de betrokkenheid van de organisatie breder zou mogen zijn. Zo is uiteindelijk gekomen tot de nieuwe vorm: Meedenkers. We vinden het bij IBN belangrijk dat werken leidt tot werkgeluk en een belangrijke factor daarin is om gehoord te worden. Via de meedenkers is die mogelijkheid toegankelijker geworden. Medewerkers kunnen meedenken over bepaalde onderwerpen zonder dat dit gekoppeld moet zijn aan het lidmaatschap van OR of OC. In 2022 zijn al ruim 20 meedenkers gevonden. Ervaringen met deze nieuwe vorm van participatieve medezeggenschap gaan ontstaan in 2023.
Een belangrijk moment in 2022 was de modernisering van de arbeidsvoorwaarden voor Kader. De arbeidsvoorwaarden voor het kaderpersoneel waren sterk verouderd. Dit is in een mooie samenwerking als gelijkwaardige partijen tot stand gekomen.
Daarnaast heeft de OR aandacht gevraagd voor de problemen waar sommige medewerkers op het gebied van reiskosten tegenaan liepen. Vanwege deze situatie is een tijdelijke verhoging in de tegemoetkoming van de reiskosten ingevoerd. Verder heeft de OR advies gegeven over de regeling hybride werken, het Ontwikkelhuis en de overgang van individuele detacheringen van het bedrijfsonderdeel Participatie naar Detacheringen bij het bedrijfsonderdeel Services.