1. Intro
2. Voorwoord
3. Over mensen
4. Opleiding en ontwikkeling
5. Partnership IBN en gemeenten
6. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
7. Financieel
8. Onze organisatie
9. Colofon

Partnership IBN en gemeenten

De gemeenten in het noordoosten van Noord-Brabant kennen een lange en succesvolle samenwerking met IBN als uitvoeringsorganisatie van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Met de komst van de Participatiewet in 2015 is de instroom in de Wsw gestopt en is de samenwerking vernieuwd. Vanaf 1 januari 2017 is het partnership voor de uitvoering van de Participatiewet tussen toen nog 11 gemeenten en IBN van kracht. Op 1 juli 2021 is het vernieuwde partnership met de gemeenten ingegaan.

Het vernieuwde partnership omvat een breed basispakket voor alle gemeenten en een pluspakket waar gemeenten naar eigen behoefte gebruik van kunnen maken. Het basispakket bevat plaatsing in dienstverbanden bij IBN (van mensen met een loonwaarde tussen de 30% en 100%, vraag- en aanbodgestuurd), expertise en voortrajecten. Ook is IBN hoofdaannemer van Beschut werken. Het pluspakket omvat dienstverlening zoals inburgerings- of taaltrajecten (Z-route), maatwerktrainingen en Ontwikkelgerichte Arbeidsmatige Dagbesteding (OAD).

Lees meer  ▾

Evaluatie partnership

In 2022 heeft de eerste evaluatie van het partnership plaatsgevonden. Het beeld op hoofdlijnen is positief en de samenwerking tussen gemeenten en IBN is verbeterd. Het werken in uitvoeringsregio’s heeft hier onder meer aan bijgedragen. Er is een aantal concrete  afspraken uit de evaluatie voortgekomen. Zo wordt de jongerenaanpak onderdeel van het basispakket, wordt meer flexibiliteit van IBN gevraagd voor het plaatsen van moeilijke en a-typische kandidaten en komt er meer aandacht voor de brede doelgroep waaronder nuggers en anderstaligen met migratieachtergrond en onbenut arbeidspotentieel in het algemeen. Ook wordt een impuls gegeven aan Beschut werk in de regio om het plaatsingspercentage van mensen met een indicatie beschut te kunnen laten stijgen.  Tenslotte is afgesproken dat minimaal 10% van de nieuwe dienstverbanden vraaggestuurd wordt ingevuld. Dit om de ondernemingsstrategie van IBN, die een belangrijke pijler onder het partnership vormt, te kunnen realiseren.

De ondernemingsstrategie is van belang om de infrastructuur van IBN voor onze gemeenten betaalbaar te houden en is gestoeld op  een mix van mensen voor wie de afstand tot de reguliere arbeidsmarkt nog erg groot is tot mensen die relatief snel de weg naar de reguliere arbeidsmarkt kunnen vinden of regulier bij IBN aan de slag willen. De vraaggestuurde instroom van kandidaten met een hogere loonwaarde blijft achter. Gemeenten melden in deze ongekend krappe arbeidsmarkt kandidaten aan  met een relatief grote afstand. Dit leidt op de werkvloer inmiddels tot uitdagingen: werkleiding moet ervoor zorgen dat productiviteit, kwaliteit en leverbetrouwbaarheid richting klanten overeind blijft en moet tegelijkertijd het werk verrichten met medewerkers die een relatief lage productiviteit leveren en intensieve  begeleiding vragen. Dat zijn geen uitdagingen waarvoor we weg lopen, het vraagt wel om aanpassingen en heldere keuzes en verwachtingen in wat nu wel en niet mogelijk is.

Resultaten

Gemeenten hebben in 2022 257 kandidaten aangemeld voor de Participatiewet. Dat is minder dan in 2021 (275 kandidaten). De plaatsingen in een dienstverband zijn gestegen ten opzichte van 2021, namelijk 169 personen in 2022 en 159 personen in 2021.

De bij IBN aangemelde kandidaten zijn veelal aangewezen op een werkplek binnen de infrastructuur van IBN. Dit betekent dat zij passend werkaanbod en begeleiding binnen de beschermde omgeving van IBN nodig hebben. Er zijn in de periode 2017/2022 in totaal 1.504 kandidaten met een afstand tot de arbeidsmarkt door de gemeenten aangemeld voor een PW-traject bij IBN.

In de periode van 2017 tot en met 2022 zijn 841 PW-kandidaten (van wie 169 personen in 2022) gestart in een dienstverband bij IBN. Van hen zijn in totaal 116 personen aan het werk in een Beschut werk-dienstverband (van wie 26 personen in 2022 is gestart).

Om de ontwikkel- en uitstroomopdracht te realiseren, zijn binnen IBN de praktijkgerichte werkleerlijnen ingericht en wordt er doelgericht en methodisch gewerkt aan de ontwikkeling van de basis-, werknemers- en vakvaardigheden van de medewerkers.

In 2022 zijn in totaal 129 ontwikkeltrajecten afgerond: 84 personen hebben een dienstverband gekregen (18 bij een reguliere werkgever, 2 met een regulier contract bij IBN en 64 met een vast contract in de kernbezetting van IBN)

In 2022 zijn 43 kandidaten rechtstreeks aan de slag gegaan bij een reguliere werkgever zonder dat daaraan een dienstverband bij IBN vooraf is gegaan. Ook zijn er 45 trajecten afgerond om andere redenen: 14 op eigen verzoek, 28 omdat ze nog niet in staat zijn tot werken of het traject nog niet passend was en 3 vanwege verhuizing.